Social media nie służą już wyłącznie do nawiązywania nowych znajomości i odnawiania tych sprzed wielu lat czy dzielenia się szczegółami ze swojego prywatnego życia. Obecnie są one także narzędziem marketingowym dla firm i pod tym względem mają bardzo duży potencjał. Czy każdy biznes można promować w mediach społecznościowych? Dlaczego warto je wykorzystywać?
Czy wszystkie firmy powinny być obecne w social mediach?
Szacuje się, że w Polsce z mediów społecznościowych korzysta już niemal 26 milionów osób, czyli ponad połowa obywateli naszego kraju. Z tego względu od razu nasuwa się wniosek, że nieobecność firmy w social mediach to duży błąd. W tym przekonaniu jest sporo prawdy, ale trzeba też pamiętać o tym, że nie każdy serwis jest dobrym wyborem. Konieczne jest wybranie tych platform, które rzeczywiście pozwalają firmie się rozwinąć i są dopasowane do profilu jej działalności. Obecnie najbardziej popularne social media to przede wszystkim: Facebook, Instagram, LinkedIn i Twitter, duży potencjał skrywa też Tik Tok czy Pinterest. Bardzo ważne jest również, aby nie tylko założyć firmowe konto w odpowiednich serwisach, ale i umiejętnie je prowadzić. Kluczową rolę odgrywa przygotowanie szczegółowej strategii działania, uwzględniającej choćby liczbę publikowanych dziennie czy tygodniowo postów.
Dlaczego warto promować firmę w social mediach?
Obecność w social mediach może mieć pozytywny wpływ na firmę i jej rozwój. Dzięki tego typu serwisom możliwe jest budowanie świadomości marki i zyskanie zaufania klientów. Media społecznościowe dają szansę na stworzenie aktywnej i lojalnej grupy odbiorców, ponieważ pozwalają na szybką, dwustronną komunikację. Osoby obserwujące profil mogą np. zadawać pytania czy dzielić się spostrzeżeniami na temat produktów lub usług. Coraz częściej to media społecznościowe stają się kanałem, który klienci wykorzystują do rozwiązywania swoich problemów, przykładowo dotyczących zamówień.
Serwisy społecznościowe mogą służyć do prezentowania swojej oferty, ale nie tylko do tego. To dobre miejsce, aby pokazać swój biznes z nieco innej perspektywy. W postach mogą pojawić się przydatne infografiki, linki do kolejnych wpisów na blogu czy też krótkie filmiki przedstawiające pracowników i ich codzienne obowiązki. Bardzo często social media stają się dodatkowym narzędziem reklamy, gdyż nie wymagają ponoszenia dużych kosztów związanych z akcjami promocyjnymi. Użytkownicy chętnie udostępniają innym ciekawe posty firm, które obserwują, a to pozwala na dotarcie do większej liczby odbiorców będących potencjalnymi klientami.
Jak dbać o firmowe media społecznościowe?
Żeby zobaczyć korzyści płynące z założenia firmowego profilu w social mediach, trzeba pamiętać m.in. o stałej aktywności. Konieczne jest systematyczne publikowanie postów, a także reagowanie na działania użytkowników. Trzeba przy tym dobrze przemyśleć formę swoich wypowiedzi, język i ton, co w dużej mierze zależy od grupy docelowej. Aby odnieść sukces w mediach społecznościowych, należy też śledzić konkurencję. Wszystko to zajmuje dużo czasu, dlatego warto poprosić o pomoc doświadczoną agencję marketingową. Powierzenie prowadzenia social mediów specjalistom ułatwia osiągnięcie oczekiwanych rezultatów, czyli zyskanie większej popularności i zaufania klientów, a tym samym zwiększenie zysków ze sprzedaży produktów i usług.